Teknikkene.
Fra mine tidlige utfordringer med akrylmalingens tette og plastiske egenskaper til å knekke koden for å oppnå gjennomskinnelig og eterisk fargekvalitet, har min kunstneriske reise vært en spennende utvikling. Oppdagelsen av Golds flytende akrylmalinger med intense fargepigmenter ble en kjærlighet ved første strøk og har løftet motivene mine til nye høyder. Gled deg over bildene på nettsiden, laget med denne banebrytende teknikken. Utforsk også min lidenskap for grafikk, spesielt linosnitt, en moderne teknikk som gir meg muligheten til å skape fascinerende trykk ved hjelp av ulike verktøy og linoleumsplater. Jeg ser frem til å utforske andre grafiske teknikker som tresnitt i fremtiden. Ta en titt på galleriet og la deg inspirere av det ferdige resultatet av mine kunstverk!
Akryl.
Akrylmaling har alltid vært en utfordring for meg, både i begynnelsen av min kunstneriske utvikling og frem til nylig. Jeg syntes at denne typen maling var for tett og plastiskaktig. Den virket som om den stengte motivet inne og hindret det i å vise seg for meg. Når jeg malte med en så høy tetthet av materiale, følte jeg at det ikke kom nok lys gjennom i bildene mine.
For et par år siden, etter å ha jobbet med pastell og blyant for å finne ut av det, knekket jeg akrylkoden. Jeg begynte å eksperimentere med ulike utblandingsmedier, fra vann (som virket logisk) til olje og vann (som faktisk ikke skilte seg), men jeg var ikke helt fornøyd. Selv om jeg var tilfreds med motivene mine, følte jeg at de ikke kom helt til sin rett med de tykke lagene av akrylmaling.
En dag, mens jeg satt og drakk morgenkaffen min, kom jeg på tanken om akvarell. Det slo meg at jeg kunne vanne ut akrylmalingen for å oppnå en gjennomskinnelig og eterisk fargekvalitet. Jeg malte det første bildet, men var ikke helt fornøyd. Det manglet den fargegløden jeg hadde forestilt meg. En dag besøkte jeg kunstmaterialbutikken min og delte min frustrasjon med ekspeditøren. Han guidet meg til Golds flytende akrylmalinger med intense fargepigmenter, og det var kjærlighet ved første strøk. Selv om de ikke er de billigste malingene der ute, er fargepigmenteringen helt perfekt for mine uttrykk. De skaper en nesten ubeskrivelig lysstyrke og glød som løfter motivene mine til de høyder jeg ønsker. Og de er utrolig drøye. Jeg trenger bare noen få dråper for å dekke et lerret på 80×80 cm. Nesten alle bildene på nettsiden er laget med denne nye teknikken, bortsett fra «Øyeblikk Av Lykke», som er laget med klassisk akryl utblandet med olje. Jeg ser frem til å videreutvikle og fordype meg i denne nye teknikken.
Grafikk.
Grafikken er for øyeblikket kun laget med linosnitt-teknikken. Jeg har etter hvert planer om å utforske andre teknikker som tresnitt.
Linosnitt er en relativt ny grafisk teknikk som startet på 70-tallet. Teknikken går ut på å skjære ut motivet med forskjellige kniver av ulike former og tykkelser på en linoleumsplate. Motivet fremkommer ved å velge enten et negativt eller positivt avtrykk. Det positive avtrykket oppnås ved å fjerne linoleumen, mens det negative avtrykket innebærer å la linoleumen bli værende på platen. Når platen er rullet med trykksverte i ønsket farge, og motivet løftes fra platen ved å legge grafikkpapir over og gni eller sende platen gjennom en grafikkpresse. Jeg liker å bruke rispapir fordi det er lett og trekker til seg sverte selv uten grafikkpresse, noe jeg fremdeles ikke har. Men jeg har noe som heter Baren, en rund håndpresse, som jeg bruker til å trykke papiret med et godt trykk slik at det kan absorbere sverten. Når jeg løfter papiret av platen, er motivet speilvendt hvis motivet på platen er motsatt. Jeg må ta hensyn til dette når jeg lager motivet. Når papiret er løftet av platen, henger jeg det opp for å tørke og beundrer det ferdige grafiske bladet.